Home Over Contact
Nieuws Agenda Vlekkenplan Wijkplan Service
BrabantWonen Zayaz Gemeente BBS OBB Buurtkrant Copernikkel
Boschveld Beweegt| Den Bosch |Schooljaar begonnen

Schooljaar begonnen
19-Aug-2024

Leestijd 4 minuten

School1a.JPG title =
Directeur Anouk Schipper verwelkomde alle leerlingen en ouders. Rechts de leerkrachten.
Fotograaf: © Alfred Heeroma - Bron: Boschveld Beweegt


Vandaag zijn de basisscholen en het MBO weer begonnen in regio Zuid-Nederland. Zo ook basisschool 't Boschveld. Dit jaar zullen 134 leerlingen onderwijs krijgen. Het plein stond dan ook vol met leerlingen en hun ouders. Dit jaar was Staatssecretaris voor Onderwijs, Mariëlle Paul, op bezoek om de opening van het schooljaar te verrichten. Ook wethouder Rick Vermin en Signum bestuurder Jan Heijmans waren aanwezig. Uiteraard waren ook de meeste leerkrachten aanwezig. Omdat dit de officiële aftrap voor regio Zuid-Nederland was, was ook de pers in grote getale aanwezig.

Nadat directeur van de basisschool, Anouk Schipper, iedereen welkom had geheten, kreeg de Staatssecretaris het woord. Ze gaf aan dat de start van het schooljaar een feest is, maar ook voor de leerkrachten is het spannend en wenste iedereen succes voor het komend schooljaar. Hierna werd een lint doorgeknipt door 2 leerlingen en konden de kinderen het schoolgebouw in.

De kinderen en hun ouders gingen naar units waar de kinderen les krijgen. De professionals trokken zich terug in leerlingenkamer. Hier kreeg de Staatssecretaris de verhalen te horen van 2 nieuwe leerkrachten. Femke is zij-instromer. Ze had een baan maar koos ervoor om deze op te zeggen en zich te laten scholen tot lerares omdat dit haar droombaan is. In haar eigen tijd heeft ze de voorbereidingen gedaan, maar kreeg pas na een half jaar te horen of ze door mocht gaan. "Ik zou graag veel eerder gehoord hebben of ik door kon gaan. Een gemiddelde school ziet binnen een week of je het in je hebt om voor de klas te staan. Wat ik nodig had was een begeleiding om te weten hoe je een onderwijsmethode moet uitvoeren." Nu is het teveel ingestoken vanuit een opleiding en te weinig vanuit de praktijk. Er werd aangegeven dat mensen die het onderwijs in willen al gemotiveerd zijn. De staatssecretaris: "Het is een weerbarstig proces. Het bevestigt me wel dat we hier harder mee aan de bak moeten. We willen graag goede leraren voor de klas." Anderen gaven aan dat als het proces van de opleiding niet goed is, mensen afhaken.

Lilian leek het leuk om met kinderen te werken en koos daarom voor een opleiding op de PABO. "Stage lopen vond ik leuk, omdat dit om de praktijk gaat. Door de opdrachten vanuit school, kon ik niet altijd focus hebben op de voorbereiding van de lessen." Dat vond ze wel jammer, want de praktijk is toch het belangrijkste. De Staatssecretaris gaf aan dat de opleiding wel belangrijk is voor het leren van de basisvaardigheden. Toch gaf ze aan hier naar te willen kijken: "Op dit moment wordt al gekeken of het curriculum onderhanden genomen kan worden. 20 jaar lang is daar eigenlijk niet zoveel aan gedaan. Veranderen is een pittig proces, maar het is wel belangrijk om er op door te pakken."

Jan Heijmans gaf aan dat het opbouwen van een band met kinderen belangrijk is. Hij is er voor om bewezen methoden voor taal en rekenen standaard in te voeren. Ook is het belangrijk dat kinderen voorbereid zijn op het leven in de grote wereld. Mariëlle Paul beaamde dat dit belangrijk is en zal laten doorklinken in het nieuwe beleid, daar wil ze zich wel hard voor maken.

Anouk Schipper gaf aan dat ze nu nog subsidie krijgen om de als school verbinding te zoeken naar de buurt, maar dat dreigt nu te stoppen. Verbinding is belangrijk voor de kinderen. Wel is ze blij dat ze het aantal leraren voor komend schooljaar rond is. Voor een kleine school is dat niet gemakkelijk. "Het is elk jaar een nieuwe uitdaging. Op vacatures komen niet veel reacties, het wisselt per locatie. Er is een vacaturemarkt. Hier kan elke school een verhaal vertellen. Je kan daar met elkaar in gesprek gaan en dat werkt positief."
Mariëlle: "Het is belangrijk dat (school)stichtingen hierin samenwerken. Scholen die uitdagender zijn, zijn aantrekkelijker voor leerkrachten. Er zijn zelfs scholen waar leerkrachten zich spontaan aanmelden." Belangrijk hierbij is dat je als school doet wat je moet doen en je niet teveel inlaat met randzaken. Dit vraagt om scherpe keuzen.

Daarna werden de kinderen uit unit 3 bezocht. Met een dobbelsteen mochten kinderen bepaalde vragen beantwoorden. Als ze ergens met de klas naar toe zouden willen, dan bleek de Efteling populair, om te leren staat rekenen hoog op het lijstje en op de vraag wat het schooljaar tot een succes maakt, blijken de nieuwe klasgenoten belangrijk te zijn. Maar ook Engels leren en een hoger niveau bereiken werden genoemd.

Van de kinderraad kreeg de Staatssecretaris een aantal opdrachten en wensen van de leerlingen mee, zoals het aanwezig zijn van goede materialen. De leerlingen kregen het boek 'Het ministerie van oplossingen' van Sanne Roosenboom cadeau van de staatssecretaris.

Na een rondje langs de diverse groepen vonden er nog meerdere interviews plaats met de aanwezige media.


Auteur: Alfred Heeroma