Home Over Contact
Nieuws Agenda Vlekkenplan Wijkplan Service
BrabantWonen Zayaz Gemeente BBS OBB Buurtkrant Copernikkel
Boschveld Beweegt| Den Bosch |Edisonstraat wordt deels afgesloten

Edisonstraat wordt deels afgesloten
12-Apr-2025

Leestijd 3 minuten

AfsluitingEdisonstraat.jpg title =
In rode omlijning het gedeelte van de Edisonstraat dat wordt afgesloten.
Fotograaf: © Gemeente - Bron: Gemeente


Boschveld wordt sinds 2010 opnieuw ingericht. Dit wordt gedaan conform het wijkplan 'Boschveld Beweegt'. Een van de onderdelen in dit plan is de inrichting van het Hart van Boschveld. In dit gebied zijn nieuwe woningen en de BBS gebouwd en het gebied is bijna klaar. Alleen de openbare ruimte moet nog worden ingericht. Hiervoor is in 2016 een Ruimtelijk Functioneel Kader opgesteld en goedgekeurd door de gemeenteraad. Hierin is ook opgenomen dat een deel van Edisonstraat en Marconistraat zouden worden afgesloten. Het college van B en W heeft, ondanks veel zienswijzen, besloten dit verkeersbesluit ten uitvoer te brengen.

De afsluiting betreft het gedeelte tussen Edisonstraat 28 en de 's-Gravesandestraat. Het parkeerterrein voor de flats blijft bereikbaar. Het gebied wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer; voetgangers en fietsers kunnen er wel langs. Het plan lag al eerder ter visie en hierop zijn 14 zienswijzen ingediend.
Een aantal zienswijzen betrof de vrees van het aantal verkeersbewegingen in de 's-Gravesandestraat, Van Musschenbroekstraat, Fahrenheitstraat en Celsiustraat zou toenemen. Dit zijn zogenaamde erftoegangswegen zodat bewoners hun woning kunnen bereiken, maar kunnen ook als doorgaande weg functioneren. Volgens een landelijke richtlijn zouden per etmaal 5000 voertuigen over dergelijke wegen kunnen, maar zouden dat erna de afsluiting ongeveer 500 zijn. Het zijn openbare wegen, maar het college van B en W geeft aan dat het niet gewenst is dat vrachtverkeer er gebruik van maakt. Als de Edisonstraat is afgesloten, zal de gemeente een verkeersonderzoek doen. Als 0-meting wordt ook voorafgaand aan de afsluiting zo'n onderzoek gedaan. Mocht uit dat onderzoek blijken dat er meer vrachtverkeer is, dan zal er met winkeliers contact worden opgenomen. Mocht het autoverkeer fors toenemen, dan zal de gemeente in overleg gaan met de bewoners.
Nu is het zo dat er op de Celsiustraat bij de winkels geen stoep (meer) is. Deze komt terug om zo de veiligheid van voetgangers te verhogen.

Het doel van de afsluiting van de Edisonstraat en gedeelte Marconistraat is om een groene zone te maken waar veilig gespeeld en verbleven kan worden. Hierdoor zal de BBS vanaf de Copernicuslaan minder goed bereikbaar zijn. De gemeente geeft aan ouders te stimuleren hun kinderen niet met de auto naar school te brengen om zo de veiligheid rondom de school te verhogen. Als ouders kinderen dan toch hun kinderen met de auto moeten brengen, worden ze verzocht 'een straatje verderop te parkeren' en hun kinderen te voet naar school te brengen.

Door het afsluiten van een gedeelte van de Edisonstraat en Marconistraat zal er een verlies aan parkeerplaatsen zijn. De gemeente geeft aan dat uit parkeerdrukonderzoek blijkt dat rond de Edisonstraat nog voldoende vrije parkeerplaatsen aanwezig waren tijdens de telmomenten. In het nieuwe ontwerp is dus rekening gehouden met de parkeerbehoefte in de buurt.

De verwachting is dat de verkeersdruk op de Celsiusstraat zal toenemen, omdat dan meer als ontsluitingsroute zal fungeren. De gemeente gaat uit dat het om maximaal 1000 verkeersbewegingen gaat, veel minder dan de landelijke richtlijn. Er is al een GPS-snelheidsonderzoek gedaan en daaruit blijkt dat de gemiddelde snelheid van het verkeer 24 km/u is en dat is minder dan de toegestane 30 km/u. Er zullen altijd wel voertuigen zijn die harder rijden, maar dat is volgens de gemeente niet structureel.

Het weggedeelte van de Edisonstraat dat wordt afgesloten zal ingericht worden als tweerichting fietspad en voorzien worden van paaltjes. Tevens zullen er verkeersborden worden geplaatst.

Bewoners kunnen nog tot 6 weken na 11 april (datum besluit) bezwaar maken tegen dit verkeersbesluit, maar dat heeft geen schorsende werking. Wil men voorkomen dat er begonnen wordt met de werkzaamheden, dan zal men naar de rechter moeten stappen.

Klik hier voor het verkeersbesluit.
Lees meer over Hart van Boschveld.

Auteur: Alfred Heeroma